sk | cz

Ján Hrčka

1988 Bratislava (Slovenská republika)
Ján Hrčka

Ján Hrčka je absolvent VŠVU a pochádza z Bratislavy. Maľuje to, čím práve žije. Či už sú to krčmy, debaty pri pive, potulky za architektúrou, alebo portréty muzikantov, ktorých počúva. Umelec reprezentuje mladú generáciu maliarov na slovenskej výtvarnej scéne. Laureát Ceny Martina Benku a trojnásobný finalista Maľby roka je absolventom IV. Atelieru maľby u Prof. Ivana Csudaia na Vysokej Škole Výtvarných umení v Bratislave. Jeho tvorba sa od tej jeho kolegov z atelieru odlišuje štylistickým dištancovaním sa od typickej Csudaiovskej školy, ktorá má v súčasnej maľbe početné zastúpenie (napr. Erik Šille, David Baffi, Katarína Janečková, Peter Cvik...). Najmarkantnejší je jeho program monochromatickej maľby v čierno-bielej finalizácii, v ktorej vyniká najmä jeho kresebná pripravenosť. Námetovo možno jeho doterajšiu tvorbu identifikovať v dvoch zásadných okruhoch. Po prvé v záznamoch architektúr, krajín a po druhé v obrazoch subkultúrne konotovaných artefaktov z prostredia punkovej scény, klubov a "pivnej kultúry". V obidvoch polohách však s príslušnou mierou kóduje ironizujúce podtóny karikujúce tak hudobno-kultúrne inšpirácie ako aj historické súvislosti topografií a kultových architektúr u nás. Často v monumentálnych formátoch necháva vyznieť vlastnú inklináciu k expresívnej maľbe s pastóznou textúrou a sporadickými polychromatickými zásahmi najmä v červenej, alebo v strieborných lazúrach. Tieto ešte viac zdôrazňujú výrazovú priamočiarosť monochromatických základov, ktorými Ján Hrčka rekonštruuje osobné zážitky a jemu dôležité inšpiračné vplyvy. Tieto expresívne záznamy hudbou a pivom nasiaknutého sveta v čierno bielej optike, sú zvláštnym manifestom analógovej nostalgie (atribúty ako napr. vynilové platne, elektrónkové zosilňovače atď.) v digitálnej dobe.  Zdroj: artattackshop.sk Foto: cs.isabart.org